Pia intervjuar

2003

Pia Hermansson

Pia har arbetat på Jula i Skara sedan 2003. Men det var inte tanken att hon skulle bli kvar i Skaraborg efter att ha läst personal- och ledarskapsprogrammet i Örebro. Läs om hennes resa nedan.

Innan jag läste i Örebro så hade jag bott i Göteborg under en tid och hade planer på att flytta tillbaka. Jag och min man var bara hemma i Lidköping för att sommarjobba, när jag sprang på den dåvarande logistikchefen under en golfrunda. Han sa att jag skulle höra av mig till den dåvarande personalchefen, Per-Eric Frost, för en intervju. Jula var mitt i expansionen med två varuhusöppningar per år och det behövdes förstärkning på HR-avdelningen.

Jag fick jobbet som HR- och löneadministratör på det dåvarande huvudkontoret på övervåningen i varuhuset i Skara. Tillsammans med Per-Eric Frost byggdes HR-avdelningen upp, vilket innebar att jag fick göra mycket från grunden. Bland annat att ta fram en personalhandbok, skriva policys och vara med på många rekryteringar till både de nyetablerade varuhusen och kontoret. På den tiden arbetade ungefär 80 personer på Jula, fördelat på kontor och lager.

Åren efter växte vi snabbt i antalet medarbetare på kontoret, och vi byggde ut och flyttade runt ofta tills vi under 2006-2007 även satt i korridorerna. Då flyttade HR, ekonomi och säkerhet under ett år till ett tillfälligt kontor på Drysagården (vid Julahotellet i Skara) under tiden som bygget av det nya huvudkontoret över centrallagret pågick.

Flytten till nuvarande huvudkontoret och centrallagret var väldigt rolig och speciell. Planeringen inför den pågick ett tag där vi hade Exceldokument där det stod var varje person skulle sitta, vilka möbler som skulle flyttas med och vad vi skulle köpa nytt. Sen när vi väl flyttade, så insåg vi att det varken fanns tvål eller porslin. Så det var bara att åka och köpa allt sånt på IKEA, eftersom det inte gick att beställa på den tiden. Vi passade även på att skicka med beställningar till dåvarande varuhuschefen i Jönköping, Sven Thorsson (numera regionchef), med grejer från IKEA när han ändå skulle åka hit.

När Jula etablerades i Norge 2008 var jag involverad i rekryteringarna av personal till de fem första varuhusen. I samband med att vi skulle öppna varuhuset i Ålesund i Norge, som är en otroligt vacker stad, var det stundtals en utmaning med språket. Vi skrattade mycket tillsammans med personen vi intervjuade, och vi fick vara tydliga inför intervjun att det kunde uppstå missförstånd eftersom vi pratade på respektive språk. Många gånger fick man hjälpas åt. Men det var aldrig något problem med att förklara vad Jula var för företag, eftersom vi redan var kända innan vi etablerade oss där.

Det bästa med att jobba på Jula är att det alltid händer mycket och det ena halvåret är aldrig det andra likt. Att få vara med på denna händelserika resa och tillsammans med underbara kollegor är ett fantastiskt lärande varje dag.